Budjetti on yksi yrityksen tärkeimmistä suunnittelutyökaluista. Budjetilla tarkoitetaan yrityksen taloudellista toimintasuunnitelmaa, ja budjetointi on tämän suunnitelman laatimista. Budjetti auttaa suunnittelemaan ja seuraamaan yrityksen taloudellista tilannetta. Se kertoo mistä yrityksen rahat tulevat, sekä mihin ja kuinka paljon rahaa käytetään. Budjetin tarkoituksena on maksimoida yrityksen taloudellinen tulos, ja hyvin laadittu budjetti toimii yrityksen toimintasuunnitelmana tulevaan.
Budjetin laatimisesta käytetään termiä budjetointi. Yritykselle budjetointi on jatkuvasti käynnissä oleva prosessi, joka vaatii tulosten seurantaa ja niihin reagointia, jotta budjetista saadaan mahdollisimman ajantasaista tietoa. Budjetoinnin lähtökohdaksi kannattaa ottaa yrityksen liiketoimintasuunnitelma, josta selviää yrityksen tavoitteet. Budjetin voi laatia vapaasti haluamalleen ajanjaksolle, jota kutsutaan budjettikaudeksi. Tyypillisesti budjetti laaditaan kalenterivuodeksi, joka on myös tilikauden pituus. Tilikausi voidaan jakaa myös pienempiin osiin, mikäli toimintaa halutaan seurata tarkemmin. Budjetoinnin tarkoituksena on pyrkiä luomaan yritykselle realistinen toimintasuunnitelma, jonka avulla tulevalla budjettikaudella saavutetaan mahdollisimman hyvä taloudellinen tulos.
Yrityksen budjetti pitää sisällään useita osabudjetteja, joita ovat esimerkiksi tulosbudjetti, kassabudjetti, myyntibudjetti, markkinointibudjetti, sekä kiinteät ja muuttuvat kustannukset. Yrityksen näkökulmasta tärkeimmät näistä ovat tulos- ja kassabudjetti, joita kutsutaan pääbudjeteiksi.
Tulosbudjetti keskittyy yrityksen tekemään tulokseen. Tulosbudjetissa pyritään ennustamaan meno- ja tuloarvioiden perusteella yrityksen tekemän voiton määrää budjettikauden aikana. Tulosbudjetin avulla nähdään, mihin suuntaan yrityksen toimintaa ja taloutta tulisi johtaa.
Tulosbudjetin pohjalta muodostetussa kassabudjetissa keskitytään yrityksen maksuvalmiuteen, ja pyritään varmistamaan varojen riittävyys. Kassabudjetti kertoo, kuinka paljon yrityksen tileillä tai muussa nopeasti saatavassa muodossa yrityksellä on rahaa. Kassabudjetista käytetään myös nimityksiä rahoitusbudjetti tai maksuvalmius.
Myyntibudjetti on arvio yrityksen myyntituloksesta tietyllä ajanjaksolla. Myyntibudjetissa asetetaan kuukausikohtaiset myyntitavoitteet, joiden yhteissummana saadaan myyntitavoite koko budjettikaudelle. Markkinointibudjettiin taas sisällytetään yrityksen markkinointitoimenpiteistä aiheutuvat kustannukset.
Kiinteiden kustannusten budjetissa asetetaan tavoitteet yrityksen kiinteille kustannuksille kustannuslajeittain. Kiinteitä kustannuksia ovat erilaiset menot, joihin tuotannon määrä ei vaikuta lyhyellä aikavälillä, kuten esimerkiksi vuokrat, vakuutukset ja työntekijöiden palkat.
Muuttuvien kustannusten budjetti vaihtelee tuotannon ja myynnin määrän mukaan. Muuttuvia kustannuksia ovat esimerkiksi yrityksen valmistamien tuotteiden valmistukseen kuluvat varat.
Budjetin merkitys yritykselle vaihtelee riippuen liiketoiminnan luonteesta. Budjetin laatiminen ei ole lakisääteistä, eikä budjettien tekeminen ole yrityksissä pakollista. Yrityksen hakiessa esimerkiksi starttirahaa tai muunlaista rahoitusta, usein kuitenkin vaaditaan jonkinlainen liiketoimintasuunnitelma sekä ennuste tulevaisuuden rahavirrasta. Budjetointi onkin läheisesti sidoksissa rahoituslaskelmaan, jollaista esimerkiksi Finnvera, pankit sekä muut rahoitusyhtiöt yleensä edellyttävät yrityslainahakemuksen yhteydessä. Voit tutustua Siltarahan ohjeisiin rahoituslaskelman laatimiseksi täällä.
Budjetin seuranta tarkoittaa todellisten lukujen vertaamista budjetissa oleviin ennusteisiin. Budjettia kannattaa seurata vähintään kuukausittain kirjanpidon valmistuttua, sekä tarvittaessa päivittää myös tulevien kuukausien ennustetta. Seurannassa on tärkeää, että poikkeamat tuodaan esille, ja että niihin reagoidaan mahdollisuuksien mukaan. Seuranta auttaa hahmottamaan, saavuttaako yritys sille asetetut tavoitteet, sekä tekemään tarvittavia korjaustoimenpiteitä ja suunnittelemaan tulevia budjetteja entistä paremmin.
Pienissä yrityksissä budjetti voi olla hyvinkin yksinkertainen, eikä osabudjetteja välttämättä tarvita. Alla kuvitteellinen budjettiesimerkki pienyritykselle.
Ainolla on rakennusyritys, joka rakentaa kotitalouksille terasseja ja laitureita. Aino tekee töitä pääsääntöisesti huhtikuusta syyskuun loppuun, eli 6 kuukautta. Aiempien kesäkausien perusteella hän arvioi, että hän myy ja rakentaa noin neljä terassia ja kaksi laituria kuukaudessa. Ainon yrityksen budjettiesimerkki:
BUDJETTI | Hinta € | Kpl | Yht. |
---|---|---|---|
Tulot | |||
Terassin rakennus | 2000 | 24 | 24 * 2000 = 48 000 |
Laiturin rakennus | 4000 | 12 | 12 * 4000 = 48 000 |
Hoitotarvikepaketit | 200 | 18 | 18 * 200 = 3 600 |
99 600 € | |||
Menot | |||
Pakettiauton leasing | 400 | 6 | 6 * 400 = 2 400 |
Bensat | 210 | 6 | 6 * 210 = 1 260 |
Materiaalit, terassi | 1000 | 24 | 24 * 1000 = 24 000 |
Materiaalit, laituri | 1700 | 12 | 12 * 1700 = 20 400 |
Hoitotarvikepaketit | 120 | 18 | 18 * 120 = 2 160 |
Mainonta, SoMe | 100 | 6 | 6 * 100 = 600 |
Mainonta, Printit | 200 | 6 | 6 * 200 = 1 200 |
Yrittäjän palkka + sivukulut | 5000 | 6 | 6 * 5000 = 30 000 |
Apurin palkka + sivukulut | 1000 | 6 | 6 * 1000 = 6 000 |
Vakuutus | 500 | 6 | 6 * 500 = 3000 |
91 020 € | |||
Tulot - Menot | Yrityksen voitto | ||
99 600 € - 91 020 € | 8 580 € |
Siltaraha tarjoaa yrityksille yritysrahoitusta helposti, nopeasti ja läpinäkyvästi. Siltarahan avulla voit ratkaista kassanhallinnan haasteita, tai esimerkiksi tehdä tärkeitä investointeja tulevalle toimintakaudelle.
Laske luottokustannukset tarvitsemallesi summalle ja laina-ajalle. Täytä hakemus ja saat päätöksen nopeasti.