Varmaan osa asiakkaistamme on huomannut tässä syksyn aikana, että Siltarahalla on ollut ohjelmayhteistyö "Hjallis – Lisää rahaa!" -ohjelmassa, jota AlfaTV on näyttänyt viikoittain nyt syksyn 2021 aikana. Ohjelman ensiesitykset ovat tulleet kanavalta torstaisin ja uusinnat samalla viikolla useampaan kertaan.
Mainostaminen on meille tuttua, ja tässä liiketoiminnassa jopa jatkuva paha. Meillä on kokemusta esimerkiksi printtimediasta, alueellisesta tv-mainonnasta useamman eri maakunnan alueella kuin myös luonnollisesti hakukonemainonnan puolelta. Nyt kokeilimme ensi kertaa valtakunnallista televisiokanavaa. Siltarahan tuote, yrityslaina, on sen verran spesifimpi ratkaisu, että kun valitettavasti laina on suunnattu vain kotimaisille pk-yrittäjille, on oikean kohderyhmän löytäminen aina jossain määrin hankalaa. Me emme myy lenkkikenkiä, elintarvikkeita tai tuoreimpia viihde-elektroniikan ratkaisuja, jolloin loppukäyttäjä voisi olla oikeastaan kuka vain kuluttaja-asiakas. Asiakas, jolla sattuu lompakossa olemaan rahaa tai kortilla "pitoa". Yritysluoton osalta tilanne on hieman erilainen. Tuotetta kun voi myydä vain yrittäjälle, jolla on toimiva yritys, ja kassavirtaa, mutta hetkellinen notkahdus kassavirrassa vaikkapa investoinnin, palkkauksen tai ajallaan saamatta jääneen maksun seurauksena.
Toki pk-yrittäjä käyttäytynee kuten tavallinen kuluttaja, seuraa uutisista maailmanmenoa, mutta katsoo myös viihdettä. Saisimme todennäköisesti kiinnostuneita, jos mainoksia olisi näytetty vaikkapa yleisesti eri kanavien viihdeohjelmien mainoskatkolla, mutta mielestämme oli syytä kantaa nyt kortemme kekoon asialinjapitoisen ohjelman puolesta. Ohjelman, jossa ei huudeta toisten päälle, jokainen vieras saa sanoa sanottavansa sekä perustalla näkemyksensä. Katsoja saa itse muodostaa mielipiteensä aina käsiteltävästä asiasta, eikä sitä hänelle erikseen anneta jo valmiina. Toki yleinen kiinnostus ei kasva, jos tässä tapauksessa Siltarahan mainoksia näytetään vain kiinnostuneille. Se kasvaa siten, että tuote tavoittaa potentiaalisia seuraajia ja asiakkaita.
Tämä kahden kuukauden yhteistyö on ollut kannaltamme loistava sijoitus. Tiedämme jo nyt, että meillä on asiakas- ja/tai sijoittajakuntaa, joka katsoo AlfaTV:n ohjelmia. Googlen haut ovat selvästi nousseet kampanjan aikana. Toki meillä on suhteellisen tiukka lainapolitiikka, ja kaikkia yrittäjiä emme valitettavasti pysty lainoittamaan, mutta meidän kokemuksemme perusteella tämä on siis ollut kuitenkin hyvä investointi. Voidaan todeta, että kampanja on auttanut meitä, ja on ollut hintansa arvoinen investointi. Lyhyesti sanottuna mainostaminen kannatti. Ihmisten muistijälki on yllättävän pitkä, ja kokemuksemme mukaan mainosten päättymisten jälkeenkin sen vaikutus voi kestää kuukausia.
Jos jatkoa mietimme, yhtenä vaihtoehtona voisi olla "Sanna Ukkola Live" -ohjelma. Katsojakunta on tietysti hieman erilaista kuin Hjalliksen ohjelmassa, mutta hyvälle, asiapitoiselle keskusteluohjelmalle on aina paikkansa niiden keskuudessa, jotka tätä yhteiskuntaa pyörittävät, eli pk-sektorin yrittäjien keskuudessa.